söndag 11 juli 2010

Kärlek och livsglädje, irrationellt? Underbart!


Varje sommar sker nordens största alternativfestival i trakten av Molkom, Värmland. Känd som Ängsbackafestivalen samlas människor som förenas i Kärleken som religion. Jag har deltagit flera gånger, men i år hade jag dessvärre inte möjlighet.



Det jag gillar med Ängsbackafestivalen, det är att man får vara sig själv. Det finns skeptiker och kritiker som påstår att Ängsbacka är en sekt. Ärlig talat så upplever jag att det svenska samhället mer är en sekt än vad Ängsbacka är. För på Ängsbacka får man vara människa - man får ha känslor, uttrycka känslor, kramas, gråta, man får dansa känslor och dansa sig själv istället för att försöka leka någon annan. Det hålls föredrag och workshops som inspirerar människor att uppleva mer av sig själva. Det finns ingen som säger att du måste göra si eller följa just den och den. Ingen säger sig ha monopol på sanningen. Du som fri, tänkande och kännande individ erbjuds möjligheten att själv uppleva i dig vad som svänger respektive inte svänger för dig. 



Ängsbacka har tron på människan, kärleken och ett hållbart ekologiskt samhälle. Det finns en öppenhet för alla trosriktningar, alla samlas på Ängsbacka och visar att människor med olika tro kan samlas i fred och kärlek. Oavsett om Krishna, Buddha, Osho, Allah eller Gud är din Guru så är alla välkomna till Ängsbacka. 



Det som förenar många av besökarna är att de upplever människan som en del i en större helhet och det finns en längtan att förenas med andra i en större helhet, en gemenskap baserad på kärlek. 



Men i Sverige så räcker det med att några människor samlas på en gräsmatta och dansar, sjunger och mediterar tillsammans för att utomstående ska kalla det för en sekt och varna andra för att ta del av gemenskapen. Människor som dansar, sjunger och mediterar kallas för "irrationella" och anklagas för att sakna förmåga till kritiskt tänkande. Glada och kärleksfulla människor som bejakar livsglädjen i sig och delar med den till andra, ja dessa människor måste det ju vara något fel på - för en förnuftig modern människa förstår att dansa, sjunga, meditera och bejaka livsglädje, det är ju en helt vansinning och icke-produktiv verksamhet och helst borde sådana människor spärras in för de utgör en samhällsfara!



Men tills det blir förbjudet i Sverige att dansa, sjunga och meditera tillsammans med andra, så tänker jag fortsätta med det. Hur irrationellt och vansinnigt det än må vara, och om detta gör mig till en sektmedlem i en för mig okänd sekt utan någon ledare, ja då bjuder jag på det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar